Заняття з елементами тренінгу про торгівлю людьми

Людина не для продажу

Мета: ознайомити учнів із сучасною проблемою торгівлі людьми;  формувати знання про види, причини й наслідки торгівлі людьми; формувати негативне ставлення до подібного роду діяльності; розвивати вміння розпізнавати підозрілі пропозиції щодо працевлаштування; навчити учнів не потрапляти у руки шахраїв-торговців.

  • Цільова аудиторія: учні 10 класів.
  • Кількість учасників: 8-12.
  • Тривалість заняття: 60 хв.

І. Початковий етап (10 хв).

1) Привітання. Доброго дня усім! Сьогодні ми з вами обговоримо важливу тему, яка турбує сучасність і постає справжньою проблемою. Проте перш ніж розпочати нашу взаємодію пропоную прийняти правила роботи в треніговій групі.

2) Прийняття правил роботи: активності, конфіденційності, тут і тепер, безоціночного ставлення. Примітка: кожне правило погоджується учасниками тренінгу підняттям руки).

3) Повідомлення теми та мети заняття. Розгадування тематичного кросворду «Торгівля людьми».

Для того щоб дізнатися про що ми будемо сьогодні говорити пропоную розгадати кросворд, де у виділених клітинка ми зможемо прочитати тему заняття.

  • На прилавку у продавця (товар).
  • Як називається здійснення злочину (правопорушення).
  • Межі країни (кордон).
  • Сильний наркотик (героїн).
  • Служба охорони правопорядку (міліція).
  • Вона пропускає за кордон (віза).
  • Заробітна … (плата).
  • Захищає права громадян країни (конституція).
  • Фізичне та психологічне знущання (насильство).
  • Законне створення сім’ї (шлюб).
  • Землевласник в епоху феодалізму (феодал).
  • Низький рівень матеріального забезпечення (бідність).
  • Навмисне висловлення неправдивої інформації (обман).
  • Процес передачі не рідної дитини у сім’ю (усиновлення).

Обговорення. Діти, що ви знаєте про проблему торгівлі людьми?

ІІ. Основний етап (40 хв).

  1. Міні-лекція «Що таке торгівля людьми?».

Проблема торгівлі людьми є однією із найбільш тривожних у сучасному світі, це одне із наймасовіших порушень прав та свобод людини. Щороку за кордон виїжджають сотні тисяч людей в пошуках роботи, в пошуках кращого життя, та багато з них потрапляють у руки шахраїв. Тільки за один рік 100 тисяч українських жінок стали «живим товаром» у злочинних аферах закордонних роботодавців.

Торгівля людьми або работоргівля – це незаконне використання людських ресурсів з метою збагачення.

Найбільш гострими формами работоргівлі сьогодні є нелегальне використання праці жінок та дітей. Торгівля жінками та дітьми це чітко налагоджений злочинний бізнес, що проявляється у формах проституції, наркоманії, експлуатації дитячої праці.

Зазвичай у «групу ризику» потрапляють дівчатка та хлопчики молодшого шкільного віку, «діти вулиць», студенти, малозабезпечені та безробітні.

Як відбувається процес торгівлі людьми? Схема проста.

В результаті торгівлі, люди потрапляють у різного роду неволю:

  • Експлуатація дитячої праці дітей;
  • Залучення до торгівлі тілом дітей та дорослих;
  • Примушення до участі у збройних конфліктів;
  • Втягнення у злочинну діяльність;
  • Фінансове зобов’язання, борги.
  1. Перегляд відеоматеріалу:

Дитяча праця ( Child labor)

Правда про торгівлю людьми

Обговорення. Ви переглянули відео. Які висновки можете зробити з побаченого? Що вразило?

  1. Вправа «Оголошення».

Діти об’єднуються у чотири групи.

Завдання: проаналізувати оголошення про роботу за критеріями порушення прав людини, незаконності , торгівлі людьми. Кожна група повинна довести свою думку, щодо законності або незаконності пропозицій про роботу.

Обговорення: чи виявились пропозиції про роботу підозрілими, чому, поясніть.

  1. Гра «Працівник – роботодавець».

Учасники об’єднуються у пари.

Завдання: у парі учасників обираються ролі працівника і роботодавця. Роботодавець пропонує роботу за кордоном. Працівник повинен розпізнати чи пропозиція є законною і не викликає ніяких підозр.

Примітка: попередньо психолог розподіляє ролі чесного роботодавця та махінатора. Можна заздалегідь підготувати короткі сценарії для роботодавців.

Обговорення: чи розпізнали ви шахрая-роботодавця, що допомогло це зробити.

  1. Вправа «Пам’ятка тому, хто влаштовується на роботу».

Учасники об’єднуються у 2 групи.

Завдання: дати відповіді на запитання «Що повинна знати людина, яка влаштовується на роботу?» у вигляді рекомендацій.

По завершенню роботи в групах, учасники заняття складають загальну пам’ятку працівнику, який влаштовується на роботу.

ІІІ. Завершальний етап (10 хв).

  1.  Рефлексія заняття. Учасники діляться враженнями від заняття.  Психолог пропонує дати відповіді на запитання: «Що тобі запам’яталось? Що ти для себе береш із сьогоднішнього заняття?».
  2. Вправа «Плескання по колу».

Діти сідають у коло. Руки лежать на столі (або на колінах). Завдання: почергово плескати долонями, щоб утворилася мелодія. Так зробити декілька кіл. В кінці всі хлопають один одному і дякують за продуктивну взаємодію.